Sidor

måndag 4 april 2011

Hon undrade hur länge hon skulle komma att tänka på honom varje gång hon hörde tåget mot Saltsjöbaden

bella
bellan
Känner mig rastlös. Tittar på tågresor genom Ryssland, Mongoliet och slutligen Kina. Med stopp på billiga hotell och i kalla öknar. Vi bestämmer oss. Det blir av. Det känns i hela kroppen. Tittar på andra utbildningar, så kallad digital kultur, överväger. Lyssnar på P1. Husmorsskola. Odling. Huset mittemot. Längtar, väntar. Trummar med fingrarna mot en ihålig knäskål. Pratar böcker på stadsbiblioteket. Får en kram. En liten bekräftelse. Pratar om patriarkat. Minns den tiden jag inte visste innebörden av det ordet. Ler. Går längs Västra Prinsgatan. Ser solen gå ner över varvet. Så står jag där, tills det kylnar lite. Läser i Bella och Gustav för katterna, eller kanske mest för mig själv. För att det ska ljuda i lägenheten, lite grann.

4 kommentarer:

emma håkansson sa...

Hej! Vad roligt att du tycker om min blogg, och fint sätt att hitta dit. :) Tycker illustrationerna till Mu eller kanske Nu är så fina. Har du tittat i de andra bilderböckerna från samma förlag? Din blogg verkar också mysig, ska titta in då och då! Allt gott! :)

hanna sa...

jag läste bella och gustav kanske varje dag under en period, när jag var fem sex år sisodär. fast jag tycker fortfarande att den är jättebra. vad fint det låter med ryssland och kina. jag drömmer om ryssland i smyg ibland. när åker ni?

Anonym sa...

jag läste Bella och Gustav med samma liv och lust som jag gör allt annat i livet. De var fina och orangea. Sen gick de sönder och då fick jag nya böcker.

Lisa sa...

bella och gustav, tycker om.
och hela inlägget bildar någon slags värme. tänker på dig!