Sidor

söndag 28 februari 2010

Jag väntar

en natt
en annan natt
Jag köper böcker som jag nog aldrig kommer läsa, hittar aldrig tillfälle till att vända blad. Och diskar ur vinglasen från gårdagens fest. En lägenhet med människor som studerar varenda vrå och försöker klappa rädda katter.

Vaknar mitt i natten och inser att hon håller om mig, hårdare än någonsin, med ena benet över det andra och armen lätt över min bröstkorg. Hon andas högt och drömmer säkert något hon kommer berätta när vi vaknar, när vi sätter oss i min soffa med en kopp te, morgonfebriga. Hon lämnar kvar linsvätskan och jag tycker om att ha hennes små ägodelar i mitt hem. Vi kanske aldrig kommer bo ihop, det kanske aldrig blir göteborg, men vi försöker ändå lappa ihop varandra. Hennes hemlighet är min hemlighet.

Men oplanerade händelser, ensamheten som kommer krypande, hans röst som får ett helt annat ljus över sig, svårigheterna och vemodet i mitt bröst, gör sig påminda. Det är för sådana stunder jag lyssnar på den här listan. Ofta sitter jag då lutad mot elementet och tummar på majkens svans eller kliar på ett kvarglömt minne som brukar ligga mellan knäskål och vad.

3 kommentarer:

Sofia sa...

nej nej nej vad du skriver fantastiskt. åh vilken fin blogg du äger minsann!

räkan sa...

du i mig för alltid

Lisa sa...

det är något som gör mig varm, i det du skriver. något som berör varje gång jag får vara med och dela orden. kanske för att jag tror/vet att du är fin och underbar.

<3