Sidor

lördag 29 augusti 2009

Jag skriver för din förvirrande blick


jag i en instängd garderob
mammas kläder doftar tungt morgonljus
parfym från en gammal fest
och söndertrasad klänningar fäller spetskragar mot min hud
jag instängd i mig själv
letar minnen från en jeansficka
faller genom polokragar
skär mig på blixtlås
knappar som smeker
över kinder och ner till midjan

förlorad i ett garnnystan

mammas unga kropp förlorad för en natt
för ett liv
av kyssmärken på spetskragar och blek hud i ett nattskimmer

jag ser allt när jag blundar
fast hon inget sagt

-----

Gammal dikt från gymnasietiden som behöver och får en liten plats i offentligheten. 

4 kommentarer:

Lisa sa...

vilken riktigt bra dikt, välvalda ord och känsla! åh, jag vill läsa mer äldre texter!

blygvink sa...

kanske publicerar lite äldre dikter mer nu för jag har lite skrivkramp som det känns just nu. annars kan du höra med P om du vill läsa mer, han har mitt projektarbete från gymnasiet, en dikt+fotobok.

Lisa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lisa sa...

Det tycker jag låter jättespännande och jag ska absolut fråga om det han har från gymnasiet - tack!